واکنشهای نسبت به نا برابری . از نظر هر فرد مقایسه برابری یا فراگرد اندیشه ای که چنین احساسی را به وجود می آورد حل نابرابری احساس شده می نامند. نابرابری منفی1 هنگامی ایجاد می شود که فرد احساس کند نسبت به دیگران دریافتی کمتر دارد و نابرابری مثبت2 هنگامی ایجاد می شود که فرد احساس کند نسبت به دیگران بیشتر دریافت می کند. هر دو نوع احساس نابرابری انگیزاننده است. هر نوع احساس نابرابری ، خواه مثبت و خواه منفی موجب یکی از واکنشهای ششگانه می شود.(جدول 2ـ4)
نظریه برابری پیش بینی می کند افرادی که احساس دریافت پاداش کم یا زیاد در کارشان دارند برای ایجاد حس برابری اقدام خواهند کرد. مطالعات آدامز و سایرین که در محیط های آزمایشگاهی صورت پذیرفته این پیش بینی را تأیید می کند (آدامز ، 1965 ، 267ـ299 ؛ گودمن ، 1977 ، 97ـ131)
ارزیابی نظریه برابری . پژوهشهای زیادی در زمینه نظریه برابری صورت پذیرفته است ، ولی قلمرو بیشتر این مطالعه ها محدود بوده است که فقط به یک نسبت منحصر می شد؛ برای مثال نسبت پرداخت ساعتی یا قطعه کاری در برابر کیفیت و یا کمیت کاری که فرد در ازای آن کم یا زیاد دریافت داشته است. (گودمن ، 1977 ، 97ـ131) یافته ها پیش بینی نظریه برابری را بویژه در شرایط پرداخت کم تأیید می کند. هنگامی که افراد بر مبنای قطعه کاری یا ساعتی حقوق دریافت داشته و نابرابری ببینند از کیفیت کار خود کم کرده و به کمیت آن می افزایند و اگر افراد به طور ساعتی حقوق دریافت دارند و فرد احساس دریافت زیاد داشته باشد بر کمیت و کیفیت کار خود می افزاید و اگر فرد احساس دریافت کم داشته باشد کمیت و کیفیت کار خود را کاهش خواهد داد. (کوزی یر و دالتون ، 1983 ، 311ـ319)
یکی از یافته های جدید در نظریه برابری ، بیان می دارد که برخی افراد نسبت به بی عدالتی حساس تر از بقیه هستند. (گرینبرگ ، 1989 ،174ـ184)
کاربردهای مدیریتی نظریه برابری . مهمترین کاربرد نظریه برابری برای مدیران در سیستم پاداش و تنبیه است. زیرا پاداشهای رسمی (مانند پرداخت حقوق ، و مأموریت کاری) براحتی در دید افراد قرار دارد تا پاداشهای غیررسمی (رضایت درونی ، و احساس کسب موفقیت) که اغلب در مرکز ادراکات فرد از برابری قرار دارد و مقایسه های اجتماعی بروشنی عامل نیرومندی در محیط کاری است.
نظریه برابری این پیامها را برای مدیران دارد : نخست آنکه اگر قرار باشد به افراد بر اساس کیفیت عالی کار پاداش داده شود تا کمیت کار ، همه افراد سازمان نیاز دارند مبنای پاداشها را بدانند ؛ دوم اینکه افراد برداشتهای چند بعدی از پاداشها دارند. انواع پاداشهای ملموس و غیرملموس را دریافت می دارند و میدانیم که رفتار افراد مبتنی بر ادراکاتشان از واقعیت است. اگر دو نفر حقوق یکسانی دریافت دارند ولی هر یک فکر کند که دیگری حقوق بیشتری دریافت می دارد در آن صورت حتی اگر مدیر به زعم خودش با این دو کارمند عادلانه برخورد کرده باشد ، کارکنان چنین برداشتی را نخواهند داشت. بنابراین (نمودار 2-8) برای مدیرانی که می خواهند قراردادهای روانی سالمی را حفظ کنند به عبارت دیگر تعادل عادلانه ای میان کار و دریافتی کارکنان برقرار کنند ، مدیریت پویایی برابری بسیار مهم است. (رضائیان ، 1384، 134)
اهداف تحقیق :
برای افزایش کارائی و اثربخشی در سازمان نیاز به تأمین شرایطی هستیم ، نیروی انسانی انگیخته شده برای انجام این کار مهمترین عامل می باشد . برای ایجاد انگیزه و افزایش آن باید نیازهای آنان را شناخت و در جهت تأمین و ی نیازهای افراد در محیط کار اقدام کرد لذا هدف کلی این تحقیق شناسایی عوامل مؤثر بر انگیزه شغلی دریانوردان ایرانی شاغل بر کشتی های تجاری اقیانوس پیما و تعیین اولویت و اهمیت هر یک از عوامل مؤثر بر انگیزه شغلی دریانوردان ایرانی شاغل بر کشتی های تجاری اقیانوس پیما می باشد
1-8 سئوالات تحقیق :
با توجه به موضوع تحقیق ، سئوال های اصلی تحقیق به شرح ذیل می باشد .
درباره این سایت